Våren -19

Våren har kommit, sakteligt tittar tussilagon fram, viden har nästan blommat ut. Härlig tid framöver, jag gläds åt våren och den kommande sommaren. Det har varit en jobbig tid för mej från november 2017 till nu april 2019, jag har varit behov av hemhjälp tom nu. Från torsdagen den 4 april ska jag klara mej själv så långt det går, ingen hjälp på morgnarna med frukost och bäddning, nu ska jag göra det själv. Hjälpen jag behöver är tvätt en gång i månaden städning och inköp två gånger i månaden samt två dagar i veckan ett 20 minuters pass där de kan hjälpa mej med småsaker som tömma diskmaskin lägga in tvätten vattna blommor mm . Jag ska göra så mycket som möjligt själv, ser fram emot det, att bli nästan självständig igen. Jag har börjat i Bokcirkeln som jag varit med i åtta år, men pga sjukdomen har jag inte varit med det sista året, så härligt att få gemenskapen igen med mina vänner. Vi läser en ny bok varje termin och så diskuterar vi det, och nu läser vi " Borgmästarens barnbarn " som några av mina barnbarn och barnbarnsbarn har läst och läser nu, helt underbar Det är skönt att kunna ta egna beslut och vara som vanligt igen, från att varit helt beroende av andra människors hjälp, tur att det finns hur skulle jag gjort annars, nu fick jag bo hemma och få den hjälp jag behövde. Det har gått ett och ett halvt år och det börjar ljusna för mej äntligen, jag har fått tillbaka livet, jag vet jag är 86 år kanske inte många år kvar, men dem ska jag lev fullt ut med allt vad det innebär, försöka resa en gång till i alla fall. Tack vare mina fina barn har jag lyckats fått ett nytt hem, huset jag bodde i förut skulle helrenoverats och alla måste flytta, jag hade turen att få en helt nyrenoverad lägenhet direkt, så jag får bo kvar, medan andra hyresgäster får flytta tillbaka igen, skönt att slippa det. Mina nära o kära har hjälp till att flytta och inreda min nya lägenhet satt opp tavlor plockat in i alla skåp och garderober, vilken lycka för mej, eftersom jag inte kunde göra något bara tala om hur jag ville ha det. Nu är allt tipptopp jag trivs bor på sjätte våningen i ett höghus mitt emot där jag bodde förut och där jag bott i tjugotvå år. det kan inte vara bättre, jag hoppas att jag ska klara mej någorlunda själv nu, och ser med tillförsikt framåt. En riktig fin vår och sommar önskar jag alla mina vänner.

Kommentera här: